torsdag 27. juni 2013

Lindring

Anja er tilbake på Hospice Lovisenberg. Hun bestemte seg tidlig for at det var her hun ville være når slutten nærmet seg.

Nå har Anja fått stort rom igjen. I natt sov fireåringen vår på en madrass på gulvet på rommet hennes, mens søstera og mora for det meste var våkne. Farmor, Hannah, Simen og søskenbarna fikk sove på den store dagligstua.

Det heter LDS Hospice Lovisenberg – Senter for lindring og livshjelp. Anja var for dårlig til å gå på dagposten på tirsdag, men fikk plass på døgnposten fra onsdag.

Nå har hun smertepumpe og får sove godt når hun sover, og er klar og våken når hun ikke sover. Men hun sover og døser mye mer enn før.

Anja får mye stell, og slipper å presse beina til å holde. Hun burde sluttet å gå for lenge siden, men her er det bare å dra i snora. Her er det armer og hjelpemidler i fleng.

Ungene og farmor kommer til å ha base hjemme hos oss. Fordi de vil. Trenger det nok også. Men de er velkomne på Hospice Lovisenberg.

Her er de rett og slett positivt overrasket over at alle vi, ni i tallet, følger Anja. At ungene låter som barn og ikke rent lite til, det får vi høre at er som det skal være.

Ellers prøver vi å utnytte tiden som best vi kan. Det er fortsatt liv. Fortsatt tid til avskjed. Fortsatt noe igjen av slutten.

20 kommentarer:

  1. Føler med dere. Mistet selv min samboer sist torsdag pga kreft.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Du har vår dypeste medfølelse. Verden blir stående stille en stund når et liv finner sin utgang.

      Slett
  2. Mine tanker er hos dere alle.

    Anja <3

    SvarSlett
  3. Jeg har dere alle i tankene hele tiden... <3
    Tapre, modige Anja som jeg ønsker det aller beste for. Godt å lese at du ikke har vondt og at du er heldig å ha alle de du er så glad i rundt deg.
    Sender gode tanker til deg Anja og til din famile... <3

    Klem Beth...

    SvarSlett
  4. Fortsatt liv og tid til vakker avskjed.
    Vonde dager blir preget av godhet i så sterkt familiefellesskap.
    Alle gode tanker til dere alle.

    SvarSlett
  5. Du er så utrolig tapper kjære Anja . Så modig , så raus .
    Så godt å vite du har dine elskede rundt deg .
    Mine tanker til deg og dine . <3
    Ord blir så tomme i en slik en stund .

    Klem Liv Unni

    SvarSlett
  6. Takk for ord og tanker du deler med oss, Jon.
    Vi tenker på dere og følger dere i hjertene våre <3

    Klem Heidi m/fam <3

    SvarSlett
  7. Tusen takk for at du skriver Jon,

    Jeg tenker på dere alle, og ønsker dere alt godt.
    Jeg vet ikke selv hva det vil si å miste den du skulle leve med resten av livet, føler meg heldig sånn.
    Regner meg også som kreftoverlever.

    Hils kjære Anja så mye fra meg,

    klem til dere begge

    Hilsen
    Bente Solfjell

    SvarSlett
  8. Dere er i mine tanker hele familien <3 Og Anja, for en styrke du har, som klarer og dele alt med oss!!! Du er en fantstisk person <3
    Skulle så gjerne gitt deg en klem, Men du får en cyberklem istedetfor <3

    SvarSlett
  9. ord strekker ikke til.. <3
    sender kjærlighet og varme!

    irene

    SvarSlett
  10. Ord blir så fattige.... Tenker på dere alle! <3 Varme styrkeklemmer! <3 Tone

    SvarSlett
  11. For en flott familie, jeg blir rørt . Godt å høre at Lovisenberg tar vel vare på dere alle sammen. Nok en gang,, takk for at dere deler dette med oss. Det er godt å vite om et helsevesen som også strekker til - og hvordan man t som en familie kan takle en tøff tid. Varme tanker til dere alle.

    SvarSlett
  12. Kjenner dere ikke. Men tenker på dere hver dag <3 Marianne Westby

    SvarSlett
  13. Håper dere får gode øyeblikk sammen. Godt at dere er så mange rundt Anja.
    Det er så trist, men dere høres på en måte fredelige ut.
    Flere varme tanker fra en nabo.

    SvarSlett
  14. Følger med og føler med dere, som så mange andre.

    Det dukker opp mange minner fra da min mor døde av kreft i 1977, etter to års sykdom. De siste månedene var vanskelige. Både far og vi barna var eldre enn dere, men livet ble selvfølgelig aldri det samme. Så jeg innbiller meg at jeg vet litt om hvordan dere har det nå.

    Det er tydelig at dere er en god familie, gode for hverandre. Og dere får et godt tilbud på Lovisenberg. Og dere er så imponerende åpne om situasjonen. Jeg håper - og tror - at det gjør det lettere for venner og naboer å være nær dere, at de ikke behøver å være redde og lure på hva som skjer.

    Jeg sender varme tanker til dere alle sammen. <3

    SvarSlett
  15. Er med dere i tankene. Ufattelig trist for alle, mest for henne som må gi slipp. Av hele mitt hjerte ønsker jeg Anja og hennes familie gode stunder under avskjeden. Jeg ønsker henne en god reise dit der roser aldri dør. <3 Laila

    SvarSlett
  16. Anja jeg er så glad at jeg fikk den gleden av og møte deg igjennom Brystkraft <3 og du har satt dine spor.
    Tenker på dere hele tiden,og føler virkelig med dere.
    Varme klemmer til Anja og deg Jon.

    SvarSlett
  17. Tenker på dere hver dag. Sender dere varme tanker og klemmer i det dere går igjennom.
    Lene

    SvarSlett
  18. Sender varme tanker og klemmer til Anja og til dere, familien hennes. Det betyr nok enormt mye for henne at dere er rundt henne. Har dessverre ikke møtt henne personlig, men sendt meldinger på brystkraftgruppa vår. Jeg har fulgt med på bloggen hennes og for et dypt inntrykk hun har gjort. Dere har min dypeste medfølelse Hjerteklemmer <3

    SvarSlett
  19. "Kom til meg alle dere som har tungt aa baere,og jeg vil gi dere hvile" Matt.11.28. Kjare Anja,maatte din reise til lyset bli nettopp lys og fredelig.Til den andre siden hvor ingen smerter finnes <3

    SvarSlett