mandag 24. juni 2013

Det nærmer seg slutten

Jeg sitter i stuen på stolen min. Jeg har familien min rundt meg. Nå er det bare slutten igjen.

Jeg går inn og ut av livet. Jeg går inn i dvale noen ganger, blir borte i en døs. Selv om jeg er borte, hører jeg alt som blir sagt. Det er merkelig. Føler det som en rus, kroppen er helt borte, klarer ikke gjøre noe, bare er til. Noen ganger varer det lengre, noen ganger kortere. Det kommer oftere nå. 

Sykdommen i sin siste fase. Jeg har vondt både psykisk og fysisk. Smertene kan man ta piller for, så jeg har ikke vondt. Jeg har familien her rundt meg og får den hjelpen jeg trenger, og det er godt.

Men smerten i hjertet mitt kan ingen ta bort. Smerten og sorgen over at jeg må ta farvel med alle. Alle dem jeg er glad i. Smerten og sorgen som ingen kan forstå, kan ingen ta bort. 


Hvorfor! Hvorfor akkurat meg.

49 kommentarer:

  1. Gråter med deg <3

    SvarSlett
  2. Takk for at du finnes, takk for alt du er og har vært. Sender varme tanker

    SvarSlett
  3. Sorgen kan vi ikke skjønne kjære Anja, men gode varme tanker kan du få fra en Brystkraftsøster

    SvarSlett
  4. Kjære deg... livet er forferdelig urettferdig...
    Hvorfor finnes denne forferdelige sykdommen og hva er meningen med at den finne?
    Sender deg mange gode tanker... <3

    Beth...

    SvarSlett
  5. Så er tiden kommet som vi alle har gruet oss til. Tiden til å si farvel. Vi har grått, ledd og håpet sammen med deg. Mange ganger har jeg tenkt at nå, nå er det slutt.....men du har alltid reist deg igjen. Du har vært sterk, sterkere enn noen andre jeg kjenner. Om jeg hadde kunnet, ville jeg strøket vekk sorgen og smerten i hjertet ditt, men det kan jeg ikke. Jeg er glad for at jeg har fått lov til å bli kjent med deg. Vi har delt mye latter, men også alvorlige ting og jeg kommer til å savne våre små passiarer. Det er godt at du har familien rundt deg, som er glad i deg og tar seg av deg. Har lyst til å sende deg denne sangen for å minne deg på at du ikke er alene. Stor klem fra Catrine http://www.youtube.com/watch?v=NpR58ugAW9Y

    SvarSlett
  6. Sender deg varme tanker! Du er ikke alene!
    Øystein

    SvarSlett
  7. Du var still den siste kvelden vår, kvart dyrekjøpt minutt
    til du braut opp seint på natt og gav oss handa.
    Ikkje song du dine viser, ikkje rørde du din lutt.
    Tru du visste då du sat der at din landlov snart var slutt
    og at skuta låg og venta ned ved stranda?.
    Vi sku fulgt deg om vi visste, vore med og kasta loss,
    sett deg smile, som så ofte, gjennom tårer.
    Vi sku sunge deg ei vise som ei helsing i frå oss:
    om det underfulle hjarta, om eit anker og ein kross
    og om havsens dei miskunnelege bårer.
    Men du kjende vel kanhende det var einsemd som du trong
    i den stund du høyrde skipsklokka kalle?.
    Kan du høyre der du siglar at vi nynner deg ein song?.
    Du må helse vesle Daniel og Lasse og May Wong
    og ditt hav som ligg og ventar på oss alle.

    SvarSlett
  8. Kjære Anja!
    Jeg har fulgt deg på bloggen hele veien, ønsket og håpet at du skulle bli frisk. Nå blir det ikke slik. Det er vondt å vite at du må ta farvel med dine kjæreste, men de vil alltid ha med seg det du har gitt dem. Kjærlighet, klokskap, varme, raushet og vilje, alt vi har sett deg dele med oss disse siste årene av livet ditt.
    Du skal gå den siste veien alene, vi kan bare sende deg alle våre varmeste tanker.

    SvarSlett
  9. Kjære Anja

    Jeg har fulgt med den en stund og håpet det beste. Livet er noen ganger så urettferdig! I en slik situasjon blir ord fattige, men jeg sender deg og dine mine varmeste tanker.

    Klem fra Lene

    SvarSlett
  10. Er så glad i deg, Anja, selvom vi aldri har møtt hverandre <3
    Du er ett fantastisk menneske.

    Klemmer ♡☆♡

    SvarSlett
  11. Gråter en skvett sammen med deg. Det er så blodig urettferdig.. <3 Sender deg alle gode tanker jeg kan <3

    SvarSlett
  12. <3 Utrolig trist og takker igjen for at du har delt dine tanker rundt dette som rammer så urettferdig. Takk <3

    SvarSlett
  13. For en sterk og samlet familie dere er. Vet ikke hva jeg kan si eller gjøre annet et at mine tanker er hos dere.
    Å lese bloggen deres er også helt utrolig. At dere klarer å sette ord på følelsene er noe vi alle beundrer.
    Takk for at dere deler glede og smerte. Kan ikke annet en å ønske dere best mulig reise videre..........
    Klem

    SvarSlett
  14. Kjære Anja<3 gråter med dere. Dette er så trist! Mange klemmer. Camilla

    SvarSlett
  15. Ord blir fattige, du har rørt ved noe i meg, veldig. Jeg kan ikke sette meg inn i det engang, men det lille jeg kan forstå av din smerte setter meg ut. Du skriver så flott om noe så forferdelig trist. Du er i tankene mine selv om jeg ikke kjenner deg <3 varme tanker videre.... <3

    SvarSlett
  16. Kjære Anja <3
    Vi følger deg hele veien - i hjertene våre <3
    Klem Heidi <3

    SvarSlett
  17. sterkt å lese. Kjenner det gjør mye med meg. Vil bare si at jeg ber for deg og dine

    SvarSlett
  18. Kjære Anja,

    Den styrke du har vist gjennom 3 år er fantastisk, og du har gjort så mye for oss som har fulgt bloggen din - jeg tror du har gjort oss klokere og varmere i møtet med sykdom og syke. Takk, kjære deg. Ønsker at du får leve videre, men unner deg også hvile. Du gjør en fenomenal jobb for deg, dine og oss alle!

    Beste hilsen fra
    Britt

    SvarSlett
  19. Gode Anja,kjenner deg ikke personlig men gjennom brystkraft,ord blir fattige ien sånn sammenheng.Skal be for deg gojenta <3

    SvarSlett
  20. <3 stor varm klem <3 ---/-@

    SvarSlett
  21. Har opplevd det så mange ganger på nært hold, og jeg vet akkurat hvordan du må ha det. I tankene - det er du :) <3 ikke at jeg kan gjøre noe for deg, men be, det kan jeg!

    SvarSlett
  22. Tenker på dokke <3 god klem <3
    - Sofie HH

    SvarSlett
  23. Du er så sterk og modig til det siste. Vi er mange som takker deg for motet, alt du har gitt oss, så mange fine ord, så mye realisme, men også håp. Du er god med orda dine. Kunne vi bare gi deg noe tilbake. Stor klem.
    Grete

    SvarSlett
  24. Kjære deg.
    Eg har lest bloggen din mange gongar og ikkje lagt igjen svar for veit ikkje kva eg skal seie.
    Har vore imponert over styrken din, og er det framleis.
    Eg har ikkje ord som kan lindre eller trøyste. Eg har aldri vore i liknande situasjon så kan ikkje forstå fullt ut kor du har det.
    Einaste eg kan seie er at eg føler med deg. Har tenkt på deg i heile dag og ønsker så inderleg at du skal få det godt, få ro i sjela og ikkje kjenne sorg i hjertet ditt.
    Eg er full av medkjensle med deg og familia di.

    Eli

    SvarSlett
  25. Hei Anja. Respekt. Klem.. Anders onkel.

    SvarSlett
  26. Kan bare takke deg så mye for at du har klart å dele dine tanker med oss. Det har gjort meg klokere å lese dine blogginnlegg. Mine varmeste tanker går til dere, spesielt til deg. Jeg kjenner deg ikke, men du har gjort en forskjell i mitt liv, det skal du vite.

    Stor klem fra Trine

    SvarSlett
  27. Takk for at du har delt din reise med oss, Anja.

    Du har gjort en stor forskjell i livet til mange.

    SvarSlett
  28. Eg har ikkje ord for det du går gjennom, men sender varme tanker til deg og dine <3
    Karin V.

    SvarSlett
  29. Varme tanker og bønner, for deg, og for de du er glad i <3

    SvarSlett
  30. God tur til den andre siden <3

    SvarSlett
  31. Sterk lesning, å så ufattelig trist <3 Finnes ikke ord bare gode tanker til deg og dine.

    SvarSlett
  32. Kjenner deg ikkje, men har lest bloggen din. Dette er så ufatteleg trist, sender varme tankar til deg og dine <3

    SvarSlett
  33. Varme tanker din vei, fryktelig leit at det skulle ende slik. Du er sterk, og tapper. Mange klemmer, håper den siste tiden blir mest mulig fredfull og mest mulig smertefri.

    SvarSlett
  34. Hvorfor deg... Hvorfor oss? Hvorfor legemet, åndedrettet og sjela...? Hvorfor fiendtskap, hvorfor naturens gang...?

    Hvorfor kjærligheten, hvorfor religion...?

    Hvorfor jeg leser akkurat dette.... Jeg vet ikke... Må vi ha et svar?

    Jeg kjenner deg like her i hjertet mitt likevel..

    Hvorfor frykte.. Jeg har alt sett en budbringer, med stumt budskap, men hans nærvær var sterkere enn alle ord i verden..

    Han vil være der... Don't be afraid.

    Vi ses.

    <3 klem


    June

    SvarSlett
  35. Takk for at jeg har fått høre historien din, Anja, jeg bærer den med meg.

    <3

    SvarSlett
  36. Å kjære venn, hør vestavinden nynner
    En evig sang om veien hjemmefra
    En tid er over, og en ny begynner
    Så jeg må bli – og vet at du må dra

    Men kom tilbake hit når våren kommer
    Eller når sneens stillhet legger seg
    Jeg venter der hvor skygge blir til sommer
    For, kjære venn, min kjære venn
    Jeg elsker deg

    Men kommer du når sommeren er over
    Og bare løv i vinden venter deg
    Så finn det hvilestedet hvor jeg sover
    Og be et lite Fadervår for meg

    Da vil jeg høre vagt hvor ømt du kneler
    Og at du hvisker til meg, kjære venn
    Hvisker om kjærligheten som vi deler
    Og jeg vil sove rolig
    Til vi ses igjen... <3 <3 <3

    SvarSlett
  37. Din sorg Min sorg Din smerte Min Smerte Ditt hjerte Mitt hjerte Dine tårer renner nedover mitt kinn. Jeg lover, du vi skal ikke glemme deg! Jeg lover å sende gode tanka og bønn til dine. Du er alltid hos de selv om du ikke er med de. Velsignet være Aina.

    SvarSlett
  38. Dette er sterkt! Alle gode tanker til deg og familien din <3

    SvarSlett
  39. "Smerten og sorgen over at jeg må ta farvel med alle", skriver du. Det er så vondt, urettferdig og ubegripelig at du skal måtte gjøre det. Jeg sender de varmeste tanker til deg i denne vanskelige tiden.

    Vennlig hilsen Bente ØH

    SvarSlett
  40. Mange varme tanker fra en som bare kjenner det blide ansiktet ditt fra barnehagen, og som ikke visste at du hadde så mye å slite med.
    Vet litt om hvordan det er og føler med dere alle.

    Varme klemmer fra Tone Grete

    SvarSlett
  41. Tenker på deg 100 ganger om dagen Anja, føler at jeg kjenner deg.
    Ord blir liksom bare ord, skulle ønske jeg kunne gjøre noe for deg Anja.
    Du har gjort en stor forskjell i manges liv, med din åpenhet, og din evne til å dele din historie.
    Har aldri truffet deg, men jeg vil ta deg med meg videre kjære Anja.
    Du er mitt forbilde.
    Klem fra Toril

    SvarSlett
  42. Jeg gråter med deg! Det river i hjerte å lese om dere. Som småbarnsmor så kan jeg ane smerten i hjerte over å skulle forlate barna for godt. Ord blir fattige og strekker ikke til. Varm klem fra ei som har fulgt bloggen, men som ikke kjenner dere i virkeligheten <3

    SvarSlett
  43. You have been a dear cyber friend to me and my family. I know we are real, and we exchanged great virtual memories, you will always be my lovely friend who cared for me and my family. You will always be the Anja we love as for us love lives on and has no end. We will always love Anja with white dress holding the white flowers. We will always love you. Mahmud and the family from Beirut, Lebanon.

    SvarSlett
  44. Kjære Anja lille venn!
    Alltid har du vært god, snill, trofast, og båret påen hjerteskatt.
    En sann engel er du. Det var derfor du fikk navnet Anja. A for at du er en engel! En engel uten vinger, kjære!
    Du er her hos oss! Men, så kommer en engel med vinger til deg! Anja; Hvil nå, godt og fredelig. Du er elsket så høyt som det er mulig. Men, jeg må av og til spørre meg selv.... Hvorfor? Hvorfor hvis det er en Gud. Hvorfor må du ta i fra oss den aller fineste blomsten? beate

    SvarSlett