tirsdag 18. juni 2013

Det kommer en dag

Hjem fra Hospice med mye i bagasjen. Forberedt på det verste. Godt forberedt.
(Foto gjengitt med tillatelse av sykepleier Trine Jaksland Graff)

Vil, skal, må, burde. Må huske. Ikke glemme. Alt blir så virkelig. Alt blir her og nå. Leve her og nå. Ikke kaste bort tiden, hver dag blir så dyrebar.


Alle hadde vi vel håpet på at denne dagen her skulle komme om lenge, ikke nå. 

Det skulle jo ikke bli en slik sommer. Ikke denne. Denne sommeren skulle være den sommeren som jeg skulle gjøre det jeg ville.

Jeg har fått det litt på avstand nå, funnet roen. Roen jeg trenger for å klare den tiden som kommer. Dette blir en tid full av følelser. Tårer sitter løst, og det er viktig bare å slippe taket. Å gråte letter mye på trykket, og etterpå blir alt litt lettere.

Jeg er utrolig glad for alle de som jeg har rundt meg nå. Og jeg setter utrolig pris på all støtten. Det varmer. Selv om jeg ikke har alle mine nærmeste her, vet jeg at de er der for meg.

Nå gleder jeg meg til å komme hjem. Nå må jeg bare bli litt flinkere til å lytte til kroppen min. Og hvile. Det har jeg ikke vært flink nok til.

9 kommentarer:

  1. Tenker på deg, Anja. Mange gode klemmer til deg.
    Lena

    SvarSlett
  2. hei hei Anja <3

    Kos deg masse hjemme sammen med familien og god sommer <3

    SvarSlett
  3. Har fulgt deg på bloggen en god stund, og ser frem til hvert eneste innlegg du deler med oss. Du beskriver din hverdag så utrolig godt og sterkt så jeg er stum av beundring av deg!! Tenker på deg og dine og ønsker dere det aller beste.

    SvarSlett
  4. Stor trøsteklem fra meg <3
    Håper dagene dine blir så gode som overhodet mulig, fremover.
    Klem.

    SvarSlett
  5. Tenker på dere hver dag. Ønsker dere en fin sommer. Ann Kristin

    SvarSlett
  6. Kjære Anja!

    Flotte,kloke tanker som du formidler gjennom sterke ord til
    deg selv og til oss som følger deg i tanker og blogg.
    Jeg beundrer ditt mot og livsglede og ber om at din sommer vil bli lang, varm og god. Mine varmeste tanker og ønsker sender jeg deg.
    Hilsen Brita

    SvarSlett
  7. Jeg skriver, kjære Anja selv om vi ikke kjenner hverandre. Du skriver så kort, klart og godt. Det er mye å lære av beretningene fra ditt liv. Du er rett og slett en dyktig pedagog i det du formidler på bloggen din.

    Jeg skulle ønske det ikke var sant det du skriver. Jeg skulle ønske det kom et vendepunkt med sol, smil og ingen smerte. Et vidundermiddel mot sykdommen.

    Men du våger å vise at det ikke er slik . Men at det er mulig å møte dagene med pågangsmot og en enorm vilje til å finne noe å glede seg over. Du viser at det er smertefullt,strevsomt og at tårene kommer.

    Samtidig forteller du oss at det er hjelp å få, fra familie og venner og ikke minst fra helsevesenet. Du forteller en historie om hjelpere i hvitt som har forsøkt å finne legemidler, som undersøker, som står på for å stille smerter og trøste. I det ligger det mye håp for enhver som blir alvorlig syk.

    Du gjør en fantastisk jobb for oss ved å fortelle : sånn er livet ! Jeg håper du får en nydelig sommer.

    Anne



    SvarSlett
  8. Kjære Anja <3
    Sterke, tøffe og rørende ord, tanker og følelser som treffer oss alle midt i hjertet. Vi følger deg <3
    Håper, ønsker og ber om en god sommer for deg og dine.

    Klem Heidi <3

    SvarSlett