torsdag 14. mars 2013

Alt som blir igjen



Har du tenkt igjennom alt? Har du oversikt over økonomien og forsikringer? Og vet du hva som skjer når du faller fra?

Ikke alle tenker på hvor viktig det er med forsikringer og hvor viktig de er for både deg selv og de som blir sittende igjen.

Jeg tenkte jo ikke på å tegne forsikringer selv, annet en innboforsikring. Men da jeg og min mann refinansierte huslånet, ville banken snakke med oss om forsikringer, og vi tegnet livsforsikring, ulykkeforsikring og uføreforsikring. Flaks, for et og et halvt år senere ble jeg syk.

Og nå får jeg utbetalt uføreforsikring hver måned. Når jeg faller, fra får min mann utbetalt livsforsikringen. Godt for meg å vite at de som sitter igjen får noe, og slipper å stå igjen på bar bakke.

Det mange ikke vet er at arvinger også arver gjeld. Studielån er den eneste gjelden som blir slettet automatisk, og ingen arver den. Det er uansett viktig å sikre seg at de etterlatte ikke arver ekstra økonomiske sorger.


En livsforsikring som dekker halve boliglånet og eventuelle smålån kan være det minste som skal til for at de etterlatte skal makte å leve videre. Det er skremmende at det bare er flaks som utgjør skillet mellom lykke og fromme og sikkerheten om at de beholder boligen og egen inntekt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar