fredag 28. september 2012

Ny gift gir nye håp

Da var det fredag. Og i dag skulle jeg få beskjed fra legen min om veien videre.

(Klikk på bildet for Wiki-fakta om gemzar)
Jeg visste at jeg kom til å få telefonen ut på ettermiddagen, så jeg begynte ikke å bli utålmodig før klokka tre. Litt over fire ringte telefonen. Jeg hadde jo et håp om at legen hadde noe nytt å tilby, og det hadde han.

Til uka begynner jeg på en ny type cellegift, som heter gemzar. En cellegift som blir gitt rett i blodet en dag i uka i tre uker og så en uke fri.

Det blir spennende nå å se om denne vil virke. Håper inderlig den vil virke mot lymfene i armhulen. Ja, der har det vokst, og skaper skikkelig ansamling av lymfevæske.

Armen min er tjukk, og selve hånda mi ser ut som en oppblåst engangshanske. Det gjør vondt over brystet fordi huden strammer sånn. Fysioterapeuten min jobber mye med lymfedrenasje, og ho har teipet meg skikkelig. Det er bare så synd hun har fri neste uke. Høydepunktet hver uke er timen med fysioterapi.

Nå er jeg veldig spent på uka som kommer og den nye cellegiften. Håper jeg tåler den og at jeg slipper å bli kvalm. Den kunne gi kvalme, og så er det fare for påvirkning av bennmargen. Vi satser på at med kvalmestillende medisiner så går dette bra.

1 kommentar:

  1. Får du bare lymfedrenasje 1 gang i uka?? Det var horibelt lite.... Jeg går 2 ganger i uka, og har mye mindre plager enn deg. Spørr om du ikke kan få gå oftere... 3 ganger i uka burde du fått minst... (viss du ønsker selv vel å merke) + annen fysio som overtar når din eventuelt har fri/ferie. Slik har jeg det.

    klem klem
    PS jeg har lymfedem i hele kroppen, men det syns ikke pga det holdes i sjakk med mye lymfedrenasje (2 ganger i uken) + 2 ganger i uken i badebasseng, som også er lymfedrenerende. (trykket mot kroppen når man er i vann, gjør at det lymfedrenerer) Dette gjør underverket for min livskvalitet.

    SvarSlett